måndag 8 oktober 2012

Böcker från Babel

Förra onsdagen var vi och kollade på en Babelinspelning med klassen där vi fick lyssna till Jonas Hassen Khemiri och Jonas Gardell när de bl.a. diskuterade sina nya böcker. Jonas Hassen Khemiris bok,
"Jag ringer mina bröder", handlade om en kille med utländsk bakgrund som bodde i Sverige och den utspelade sig efter självmordsattentatet i Stockholm 2011. Jonas Gardells bok, "Torka aldrig tårar utan handskar", handlade om riktiga händelser som utspelade sig under 80-talet i Sverige när AIDS-viruset utbröt bland homosexuella. Från vad jag förstod så berättade den om Jonas Gardells kompisar som var homosexuella och dog av AIDS. Den skulle ge vedergällning åt de som dött och blivit nertryckta av världen runt om och ta fram denna mörka tid som blivit glömd.

Om jag fick välja en av dessa böcker att läsa skulle jag nog välja Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar", inte eftersom jag inte tycker om Khemiris skrivande, för det gör jag, utan för att ämnet som Gardell skriver om intresserar mig mer. Det kanske är för att jag älskar att läsa om historia, speciellt 1900-talets historia, kanske för att Gardell var så känslosam när han berättade om sin bok, kanske för att jag tyckte om en av Gardells tidigare böcker, "En komikers uppväxt", eller kanske för att det känns som att jag läst så många böcker som liknar Khemiris tidigare. Kanske tack vare alla dessa saker.

Men "Torka aldrig tårar utan handskar" tilltalade mig alltså mest och om vi inte läser den i skolan kanske jag till och med köper den själv för att läsa på fritiden, vilket jag väldigt sällan gör.

1 kommentar:

  1. Jonas Gardell gjorde VERKLIGEN intryck - vad roligt (och vad glad han skulle vara över det om han fick reda på det!)att du blev så lässugen. Kanske har du följt TVserien?

    SvaraRadera