söndag 9 september 2012

God

Det har varit extremt svårt att välja en låt att tolka med temat identitet för mig eftersom jag varit rädd för att misstolka låtens text. Låten kanske egentligen var en samhällskritisk protest och inte alls ett budskap att alla får vara som de vill. Men jag fick hjälp av ett svar på en kommentar på youtube när jag sökte efter den "rätta" låten:



 (källa: https://www.youtube.com/watch?v=vEjUQ15lyzk)

Detta fick mig att tänka och jag kom fram till att jag fullständigt höll med den som svarade
(yourvidisbad101), en låt betyder olika för alla beroende på deras filosofier och tankar, detta ger den en mening. Antagligen så hade artisten en idé och en tanke när han skrev texten, men som med den bästa poesin så tycker jag att den ska få oss att tänka själv och skapa en egen idé. Det gör den unik för varje enskild människa.

Med dessa tankar så hittade jag "God" av John Lennon och bestämde mig för att tillämpa mina tankar på denna låt.

Texten till "God" börjar med att förklara att "Gud är ett koncept som vi mäter vår smärta med", vilket lätt skulle kunna tolkas som att John Lennon är en ateist, men jag säger att den måste ses ihop med resten av texten som fortsätter med att han säger att han inte tror på ett flertal saker, t.ex. magi, Bibeln, Buddha, Hitler, Kennedy, Elvis och till sist Beatles, bandet han precis slutat i. Därefter säger han att han bara tror på sig själv, vilket jag tycker visar att låten inte ska vara ateistisk utan mer berätta att man ska tro på sig själv och låta sig själv definiera vem man är, inte en övre makt (Gud), en ledare (Kennedy), en idol (Elvis), inte ens sina vänner (Beatles) utan bara du själv ska kunna göra det.

Man skulle kunna säga att texten senare bara är full med referenser till att han lämnat The Beatles med rader som "Drömmen är över", men de kan såklart tolkas på hur många olika sätt som helst. John säger att han var valrossen, ännu en referens, men att han nu är John. Med det tolkar jag det som att han säger att han blivit sig själv igen och inte längre är någon kommersiell rockstjärna. Detta kan vara svårt att relatera till men man kan tillämpa det till sitt eget liv och ge det ungefär samma mening som textdelen innan.

Så det jag tar ut av den här låten är som jag sa att man ska själv identifiera sig och bestämma vem man är, vilket jag tycker starkt relaterar till temat identitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar